Cum sa gasesti un loc de munca si sa - l pastrezi ?

Pe neaşteptate şomer !

„Când mi-am pierdut locul de muncă, m-am simţit de parcă cineva ar fi aruncat pe mine o găleată cu apă rece. Mi-a scăzut mult respectul de sine.“  Tony, Germania.

„Pe umeri îmi apăsa acum o grea povară. Fiind mamă fără partener, eram îngrijorată pentru că nu ştiam ce aveam să le pun pe masă celor doi copii ai mei şi cu ce aveam să-mi plătesc impozitele.“  Mary, India.

„Când mi-am pierdut slujba, m-am descurajat foarte tare şi m-am întrebat dacă aveam să-mi găsesc un alt
loc de muncă.“  Jaime, Mexic.

Nenumarati oameni din întreaga lume trec prin aceleaşi suferinţe ca Tony, Mary şi Jaime. Pe la sfârşitul secolului trecut, se estima că aproximativ 23 de milioane de oameni din Europa şi Asia Centrală, ceea ce reprezintă 10% din forţa de muncă din aceste zone, îşi căutau un loc de muncă. În unele ţări mai puţin dezvoltate, peste un sfert din forţa de muncă este în şomaj. În Statele Unite, „aproape 2,6 milioane de locuri de muncă au dispărut pur şi simplu în ultimii doi ani şi jumătate“, declară ediţia din iulie 2003 a publicaţiei The New York Times.În multe ţări nu e uşor să-ţi găseşti o slujbă. De exemplu, piaţa forţei de muncă este inundată anual de numeroşi absolvenţi de licee sau universităţi. Mai mult, o diplomă sau o specializare nu mai sunt o garanţie că cel ce le deţine va găsi un loc de muncă în domeniu. Nu este de mirare, aşadar, că unii oameni îşi schimbă locul de muncă de mai multe ori înainte de a ieşi la pensie. Alţii chiar sunt nevoiţi să se recalifice.Dacă rămâi şomer, ce poţi face pentru a avea mai multe şanse de a-ţi găsi un alt loc de muncă? Şi, odată ce l-ai găsit, ce poţi face ca să-l păstrezi?

Cinci sfaturi pentru a găsi un loc de muncă

Cine obţine cea mai bună slujbă? Candidatul cel mai calificat? „Nu întotdeauna“, spune Brian, un consilier pe probleme profesionale. „Adesea, un post e ocupat de cel care ştie cel mai bine să-l caute.“ Aşadar, ce poţi face ca să-ţi găseşti mai uşor o slujbă? Să analizăm cinci sfaturi în acest sens.

Fii organizat

Dacă ai pierdut un loc de muncă bun sau eşti şomer de ceva timp, ai putea foarte uşor să te descurajezi. „Când mi-am pierdut pentru prima dată slujba, nu mi-am pierdut şi speranţa că îmi voi găsi alta“, spune Katharina, o croitoreasă din Germania. „Însă pe măsură ce lunile treceau şi nu reuşeam să găsesc nimic, m-am deprimat foarte tare. Îmi era greu să discut despre asta chiar şi cu prietenii.“Cum poţi însă învinge deznădejdea? „E foarte important să-ţi stabileşti propriul «program de lucru», cu alte cuvinte la începutul unei zile să ştii ce ai de făcut“, sfătuieşte cartea Get a Job in 30 Days or Less. Iată ce recomandă autorii ei: „Fixează-ţi anumite obiective pentru fiecare zi şi ţine o evidenţă a ceea ce reuşeşti să realizezi“. În plus, ei spun că „în fiecare dimineaţă trebuie să te îmbraci ca pentru muncă“. De ce? Deoarece „o îmbrăcăminte corespunzătoare îţi va da mai multă siguranţă chiar şi când vorbeşti la telefon“.

Da, consideră că asta e munca ta: să-ţi găseşti un loc de muncă, indiferent cât de mult va trece până îl vei găsi. Katharina, menţionată adineauri, a folosit şi ea această metodă. Iată ce spune ea: „Printr-o agenţie de ocupare a forţei de muncă am făcut rost de adresele şi numerele de telefon ale câtorva angajatori. Am răspuns la unele anunţuri publicate în ziar. Am căutat atent în cartea de telefoane şi am făcut liste cu companiile care ar putea avea posturi vacante nemediatizate, iar apoi am luat legătura cu ele. De asemenea, am întocmit un curriculum vitae (CV) şi li l-am trimis“. După căutări sistematice, Katharina şi-a găsit un loc de muncă potrivit.

Pătrunde pe piaţa „invizibilă“ a forţei de muncă

Pescarul cu cel mai mare năvod va prinde cel mai mult peşte. Dacă ştii cum să-ţi măreşti „năvodul“, vei avea mai multe şanse de a-ţi găsi o slujbă. Dacă te vei mulţumi să răspunzi doar la anunţurile din ziare sau de pe Internet, majoritatea posturilor disponibile îţi pot aluneca printre degete. Multe posturi vacante nu sunt date publicităţii niciodată. Dar cum poţi avea acces la piaţa „invizibilă“ a forţei de muncă?Asemenea Katharinei, nu te mulţumi să răspunzi doar la anunţurile din ziare. Săptămânal, trebuie să-ţi faci timp şi pentru a suna sau a merge la firmele care crezi că ar putea avea un post potrivit pentru tine. Nu aştepta să le dea publicităţii. Când un manager îţi spune că nu are ce să-ţi dea de lucru, întreabă-l dacă ştie alte companii la care ai putea merge şi cui i te-ai putea adresa. Dacă-ţi dă o sugestie, stabileşte o întâlnire cu reprezentanţii acelei companii, menţionând numele celui ce ţi-a făcut recomandarea.Aşa şi-a găsit Tony, amintit anterior, o slujbă. „Am contactat unele companii, deşi nu făcuseră publicitate vreunui loc de muncă“, mărturiseşte el. „O companie mi-a spus că la momentul respectiv nu aveau posturi vacante, dar că puteam încerca din nou după trei luni. Am făcut întocmai, şi am obţinut un loc de muncă.“

Şi Primrose, o mamă fără partener din Africa de Sud, a procedat la fel. Iată ce ne spune ea: „În timp ce urmam un curs de prim ajutor, am observat că peste drum se construia o casă de sănătate pentru bătrâni. Am încercat de mai multe ori să stabilesc o întâlnire cu directorul instituţiei, dar acesta mi-a spus că nu aveau posturi libere. Totuşi, am continuat să revin pentru a vedea dacă nu puteam lucra acolo chiar şi ca voluntar. În cele din urmă, am fost angajată temporar. Munceam cu sârguinţă orice mi se repartiza. Ca urmare, am învăţat multe lucruri noi şi, după un anumit timp, am primit un loc de muncă permanent“.Îţi poţi ruga şi prietenii, rudele sau cunoscuţii să te ajute să pătrunzi pe piaţa „invizibilă“ a forţei de muncă. În felul acesta şi-a găsit o slujbă Jacobus, din Africa de Sud, responsabil cu protecţia muncii. Iată ce spune el: „Când firma la care lucram a dat faliment, le-am spus prietenilor şi membrilor familiei că eram în căutarea unui loc de muncă. Într-o bună zi, un prieten a auzit întâmplător o conversaţie în timp ce aştepta la casă într-un supermarket. O femeie o întreba pe alta dacă nu cumva ştia pe cineva care îşi căuta o slujbă. Prietenul meu le-a întrerupt şi i-a spus femeii despre mine. S-a stabilit o întrevedere, iar eu am primit slujba“.

Fii adaptabil

Ca să ai mai multe şanse de a găsi un loc de muncă, trebuie să fii adaptabil. Jaime, menţionat în articolul anterior, precizează: „Puţine şanse ai să-ţi găseşti slujba ideală. De aceea, trebuie să înveţi să te mulţumeşti cu un post care nu e chiar aşa cum ţi-ai fi dorit“.Dacă eşti adaptabil, vei putea depăşi unele prejudecăţi privitoare la anumite tipuri de muncă. Să ne gândim bunăoară la Ericka, din Mexic. Deşi avea calificarea de secretară executivă, la început nu a reuşit să-şi găsească locul de muncă pe care şi l-ar fi dorit. „Am învăţat să accept orice tip de muncă“, spune ea. „Un timp am lucrat ca vânzătoare. De asemenea, am vândut taco pe stradă şi am făcut menaj. În cele din urmă, am reuşit să-mi găsesc o slujbă în domeniul meu.“
Când Mary, menţionată în articolul precedent, nu a mai lucrat ca funcţionară, şi ea a considerat că trebuie să fie adaptabilă. Mary ne explică: „Nu m-am încăpăţânat să găsesc o slujbă identică. Mă interesam de orice ofertă, deşi uneori era vorba de munci aşa-zis umile. În acest fel am reuşit să le pun ceva pe masă celor doi copii ai mei“.

Întocmeşte un CV convingător

Pentru cei ce candidează la funcţii administrative, întocmirea şi distribuirea unui CV profesional sunt de mare importanţă. Un CV bine redactat poate fi un excelent atu indiferent de locul de muncă preferat. „CV-ul îi spune posibilului angajator nu numai ce fel de persoană eşti, ci şi ce ai realizat şi de ce compania lor are nevoie de tine“, afirmă Nigel, un consilier pe probleme profesionale din Australia.Dar cum trebuie alcătuit un CV? Menţionează numele complet, adresa, numărul de telefon şi adresa e-mail, precum şi obiectivul tău, studiile urmate, punând accentul pe aptitudinile ce au legătură cu slujba pe care o cauţi. Oferă detalii privitoare la experienţa ta profesională, însă nu aminti doar tipul de muncă pe care l-ai avut, ci şi obiectivele atinse şi foloasele aduse angajatorilor tăi. De asemenea, precizează unele aspecte legate de locul de muncă precedent, aspecte care te califică pentru postul dorit. Fă o descriere a calităţilor, preocupărilor şi hobbyurilor tale. Întrucât necesităţile companiilor diferă, va trebui probabil să-ţi modifici CV-ul pentru fiecare post pe care-l soliciţi.

Dar trebuie să redactezi un CV şi dacă e vorba de primul tău loc de muncă? Bineînţeles! Poate că ai făcut multe lucruri care arată că ai oarecare experienţă. De exemplu, ai unele hobbyuri precum prelucrarea lemnului sau poate repararea maşinilor vechi? Poţi menţiona toate acestea în CV. Ai luat vreodată parte la activităţi cu caracter voluntar? Precizează ce fel de munci ai făcut şi obiectivele atinse. „Model de curriculum vitae pentru cei ce nu au experienţă profesională“.Când nu poţi să obţii un interviu cu un posibil angajator, lasă-i o foaie, preferabil de 10 pe 15 cm, cu numele, adresa, numărul de telefon şi adresa e-mail, precum şi cu o prezentare succintă a aptitudinilor şi realizărilor tale. Dacă ţi se pare potrivit, ai putea ataşa pe verso o fotografie cu tine sau cu familia ta. Distribuie-le câte un exemplar tuturor celor care te-ar putea ajuta să-ţi găseşti de lucru, rugându-i să îl dea oricui oferă genul de muncă dorit. Dacă foaia ajunge la un posibil angajator, s-ar putea să-ţi ia un interviu sau chiar să-ţi ofere o slujbă!

Redactarea unui CV îţi va da mai multă siguranţă în timp ce-ţi cauţi un loc de muncă. Nigel, menţionat înainte, spune: „Întocmirea unui CV te ajută să ai ordine în idei şi în obiective. De asemenea, îţi sporeşte încrederea de sine şi te ajută să te pregăteşti pentru întrebările ce ţi se pun în timpul unui interviu“.

Pregăteşte-te bine pentru interviuri

În ce constă această pregătire? Probabil te vei interesa puţin de compania la care vrei să te angajezi. Cu cât vei şti mai multe despre ea, cu atât vei face o impresie mai bună în timpul interviului. Cercetările te vor ajuta să înţelegi dacă firma respectivă oferă genul de muncă dorit de tine sau dacă vrei să lucrezi pentru ea.
Apoi, gândeşte-te şi cu ce ai să te îmbraci. Dacă postul pe care îl soliciţi constă în muncă fizică, îmbracă-te corespunzător, dar hainele să fie curate şi ordonate. O îmbrăcăminte şi o înfăţişare ordonată îi vor spune eventualului angajator că ai respect de sine şi că, implicit, îţi vei respecta munca. Dacă doreşti să lucrezi într-un birou, alege o îmbrăcăminte modestă, considerată adecvată acestui tip de muncă în zona în care locuieşti. Nigel spune: „Alege-ţi hainele din timp astfel încât, înaintea interviului, să nu te grăbeşti şi să te stresezi peste măsură“.În plus, Nigel recomandă sosirea la interviu cu aproximativ 15 minute mai devreme. Fireşte, nu e înţelept să ajungi nici prea devreme. Dar dacă vei întârzia, rezultatul poate fi dezastruos. Specialiştii spun că primele trei secunde ale interviului sunt decisive. În acel timp foarte scurt, intervievatorul îţi evaluează înfăţişarea şi purtarea, care vor influenţa în mare măsură opinia lui despre tine. Dacă întârzii, vei lăsa o impresie foarte proastă, impresie pe care nu o vei mai putea schimba.Totuşi, gândeşte-te că intervievatorul nu este duşmanul tău. El ştie ce simţi deoarece poate că şi el, la rândul lui, a trebuit să fie intervievat pentru propriul loc de muncă. Ba mai mult, s-ar putea chiar să fie emoţionat, întrucât e probabil puţin instruit sau chiar deloc cu privire la modul în care se conduce un interviu. În plus, dacă cel ce te intervievează este însuşi angajatorul, el ar avea mult de pierdut alegând o persoană nepotrivită pentru postul disponibil.
Ca să începi bine, zâmbeşte şi dă mâna cu intervievatorul, dacă aceasta e o formă obişnuită de salut. Pe parcursul interviului, fii atent la ce are nevoie angajatorul de la tine şi ce îi poţi oferi. Cât despre lucrurile pe care trebuie să le eviţi, Nigel recomandă: „Nu te foi şi nu sta într-o poziţie neglijentă; o ţinută frumoasă a corpului transmite încredere. Nu fi prea familiar sau extrem de vorbăreţ şi nu folosi sub nici o formă un limbaj nepoliticos. De asemenea, nu vorbi negativ la adresa foştilor tăi angajatori şi colegi, pentru că intervievatorul va trage concluzia că la fel vei vorbi şi despre acest loc de muncă“.

Specialiştii recomandă următoarele lucruri pe care să le faci şi să le spui în timpul unui interviu: Priveşte-l în ochi pe intervievator, gesticulează firesc şi vorbeşte răspicat. Fii concis şi sincer când răspunzi şi pune întrebări pertinente cu privire la companie şi la viitorul post. La sfârşitul interviului, dacă mai eşti interesat de postul respectiv, spune-i acest lucru angajatorului. Astfel, va vedea că eşti entuziasmat de ofertă.
Respectând sugestiile menţionate în acest articol, vei putea obţine mai uşor o slujbă. Dacă vei reuşi, ce poţi face pentru a o păstra?

Model de curriculum vitae pentru cei ce nu au experienţă profesională
Numele:
Adresa:
Telefonul şi adresa e-mail:
Obiectiv: Caut loc de muncă în producţie.
Educaţie: 2004, Şcoala de Arte şi Meserii a Colegiului Tehnic „Petru Maior“.
Cursuri de specialitate: Limbi străine, matematică, calculatoare şi prelucrarea lemnului.
Aptitudini şi competenţe: Iscusit în munca manuală. Repar cu regularitate maşina familiei. Am confecţionat scaune şi o masă de lemn în atelierul de acasă. Când fac mobilă, îmi folosesc şi cunoştinţele de matematică. Experienţă ca voluntar la construirea unui acoperiş. Pot utiliza majoritatea tipurilor de calculatoare şi sunt dispus să învăţ programe noi.
Informaţii personale: Demn de încredere; am lipsit doar două zile de la şcoală în ultimul an. Cinstit; am înapoiat un portmoneu pierdut care conţinea bani. Prietenos; particip cu regularitate la activităţi voluntare în comunitate şi le acord sprijin vârstnicilor. Constituţie atletică; joc baschet. Hobbyuri: îmi place să repar automobile şi să lucrez cu lemnul.
Referinţe: La cerere.

Posibile întrebări la un interviu
❑ De ce doriţi acest post?
❑ De ce vreţi să lucraţi pentru această firmă?
❑ Ce ştiţi despre postul/compania/sectorul de activitate respectiv?
❑ Aţi mai prestat vreodată această muncă?
❑ Cu ce fel de utilaje ştiţi să lucraţi?
❑ Ce experienţă aveţi în acest domeniu?
❑ Ce aptitudini aveţi care v-ar putea face eficient în acest loc de muncă?
❑ Spuneţi-mi câte ceva despre dumneavoastră.
❑ Descrieţi-vă în cinci cuvinte.
❑ Puteţi lucra în situaţii tensionate?
❑ De ce aţi plecat de la ultimul loc de muncă?
❑ De ce a trecut atât de mult timp de când nu aveţi o slujbă?
❑ Ce părere a avut ultimul angajator despre dumneavoastră?
❑ Cât de des aţi lipsit de la serviciu la ultimul loc de muncă?
❑ Ce planuri de viitor aveţi?
❑ Când aţi putea începe munca?
❑ La ce vă pricepeţi cel mai bine?

Dacă apelezi la o agenţie on-line de ocupare a forţei de muncă
Unul dintre cele mai mari site-uri web cu locuri de muncă (job site) din Statele Unite pune la dispoziţie 17 milioane de CV-uri, ce pot fi accesate de posibilii angajatori, şi o listă cu 800 000 de locuri de muncă, pentru cei interesaţi. Sondajele arată că, în unele ţări, aproximativ 96% dintre oameni apelează la Internet când îşi caută un loc de muncă. Totuşi, cercetările efectuate în rândul profesioniştilor din 40 de ţări arată că doar 5% reuşesc să-şi găsească un loc de muncă prin acest mijloc.

Dacă-ţi depui CV-ul on-line, numărul angajatorilor care pot vedea că eşti în căutarea unui loc de muncă este mai mare. Trebuie să fii totuşi atent, deoarece concomitent creşte şi riscul de a deveni o victimă a fraudei. Pentru a te ocroti de acest pericol, specialiştii în resurse umane dau următoarele sfaturi:

1. Citeşte regulile de confidenţialitate ale agenţiei on-line de ocupare a forţei de muncă înainte de a-ţi depune CV-ul. Unele job site-uri vând informaţii personale anumitor companii care fac cercetări de marketing sau altor părţi interesate.

2. Depune-ţi CV-ul numai pe job site-urile cu o bună reputaţie. Nu da informaţii personale pentru a nu fi folosite greşit. CV-ul tău nu trebuie să conţină niciodată informaţii de care cineva ar avea nevoie pentru a-ţi fura identitatea, provocându-ţi astfel nesfârşite probleme financiare. Angajatorii serioşi nu au nevoie de numărul tău de cont, de numărul cărţii de credit sau de data exactă a naşterii.

3. Evită ofertele de muncă incerte. Potrivit lui Pam Dixon, cercetătoare la World Privacy Forum, de obicei cu cât oferta este mai generală, cu atât este mai puţin credibilă. „Afirmaţii neclare precum «Avem mii de locuri de muncă» sau «Colaborăm cu marile companii» sunt un semnal de alarmă“, precizează ea. „De asemenea, când unele firme îţi solicită încă un CV, asta poate însemna că ceva nu e în regulă.“
Nu uita, chiar şi cele mai demne de încredere job site-uri nu pot urmări ce se întâmplă cu CV-ul tău după ce a fost copiat de un posibil angajator sau de altcineva.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

free counters