Adevărul despre tatăl, fiul şi spiritul sfânt

Cei care cred în Trinitate (Treime) spun că Dumnezeu este format din trei persoane: Tatăl, Fiul şi Spiritul Sfânt. Ei consideră că toţi trei sunt egali, atotputernici şi fără început. Conform doctrinei Trinităţii, Tatăl este Dumnezeu, Fiul este Dumnezeu, iar Spiritul Sfânt este Dumnezeu şi, totuşi, nu există decât un singur Dumnezeu.Mulţi adepţi ai Trinităţii recunosc că nu pot să explice această doctrină, dar cred că Trinitatea este o învăţătură biblică. Este demn de remarcat că termenul „Trinitate“ nici măcar nu apare în Biblie. Dar găsim oare în Biblie ideea de Trinitate? Pentru a afla răspunsul, să analizăm un verset folosit deseori de cei care susţin Trinitatea.

„CUVÂNTUL ERA DUMNEZEU“

În Ioan 1:1 se spune: „La început era Cuvântul şi Cuvântul era cu Dumnezeu şi Cuvântul era Dumnezeu“ (Cornilescu, 1996). În acelaşi capitol, apostolul Ioan arată cu claritate că Isus este „Cuvântul“ (Ioan 1:14). Întrucât Cuvântul este numit Dumnezeu, unii au ajuns la concluzia că atât Fiul, cât şi Tatăl aparţin aceluiaşi Dumnezeu.Să reţinem însă că, iniţial, această parte a Bibliei a fost scrisă în greacă. Mai târziu, ea a fost tradusă şi în alte limbi. Totuşi, unele traduceri ale Bibliei nu au redat această propoziţie prin „Cuvântul era Dumnezeu“. De ce? Pe baza cunoştinţelor lor de greacă biblică, traducătorii respectivi au înţeles că ea trebuia tradusă altfel. Cum? Iată câteva exemple: „Logosul [Cuvântul] era divin“ (A New Translation of the Bible); „Cuvântul era un dumnezeu“ (The New Testament in an Improved Version); „Cuvântul era cu Dumnezeu şi era de aceeaşi natură cu el“ (The Translator’s New Testament). Potrivit acestor traduceri, Cuvântul nu este Dumnezeul însuşi (Pentru o analiză a regulilor gramaticale greceşti care se aplică versetului din Ioan 1:1, vezi “Trebuie să crezi în Trinitate?”). Datorită poziţiei sale superioare printre creaturile lui Iehova, Cuvântul este numit „un dumnezeu“. Termenul „dumnezeu“ folosit aici înseamnă „puternic“.

CAUTĂ DOVEZI SUPLIMENTARE

Majoritatea oamenilor nu cunosc limba greacă folosită în Biblie. Aşadar, cum putem şti ce a vrut să spună în realitate Ioan? Gândeşte-te la următorul exemplu: un profesor le predă elevilor săi o lecţie. Elevii înţeleg însă diferit explicaţia. Ce pot face ei în această situaţie? Îi pot cere profesorului mai multe informaţii. Fără îndoială, cu cât cunosc mai multe lucruri despre acel subiect, cu atât îl pot înţelege mai bine. În mod asemănător, pentru a înţelege semnificaţia versetului din Ioan 1:1, poţi căuta în Evanghelia după Ioan mai multe detalii despre poziţia lui Isus. Informaţiile suplimentare te vor ajuta să tragi concluzia corectă.De exemplu, iată ce a scris Ioan în continuare, în capitolul 1, versetul 18: „Nici un om nu l-a văzut vreodată pe Atotputernicul Dumnezeu“. Cu toate acestea, oamenii l-au văzut pe Isus, Fiul, aşa cum reiese din cuvintele lui Ioan: „Cuvântul Isus a devenit trup şi a locuit printre noi (şi noi am privit slava Lui)“ (Ioan 1:14, Cornilescu, 1996). Cum ar putea Fiul să facă parte din Dumnezeul Atotputernic? Ioan mai spune despre Cuvânt că era „cu Dumnezeu“. Însă cum poate fi cineva cu o persoană şi în acelaşi timp să fie acea persoană? Mai mult decât atât, în Ioan 17:3, Isus face o distincţie clară între el şi Tatăl său ceresc. El îl numeşte pe Tatăl său „singurul Dumnezeu adevărat“. În încheierea evangheliei sale, Ioan spune: „Acestea au fost scrise pentru ca voi să credeţi că Isus este Cristosul, Fiul lui Dumnezeu“ (Ioan 20:31). Observaţi că Isus este numit Fiul lui Dumnezeu, nu Dumnezeu. Aceste informaţii suplimentare din Evanghelia după Ioan ne ajută să înţelegem semnificaţia versetului din Ioan 1:1. Isus, Cuvântul, este „un dumnezeu“ în sensul că are o poziţie înaltă, însă el nu este Dumnezeul Atotputernic.

VERIFICĂ DOVEZILE

Să revenim la ilustrarea prezentată mai înainte. Să presupunem că unii elevi au nelămuriri chiar şi după ce profesorul le dă explicaţii suplimentare. Ce pot face ei? Pot consulta un alt profesor. Dacă acesta confirmă cele spuse de primul profesor, majoritatea elevilor nu vor mai avea dubii. În mod asemănător, dacă nu eşti sigur cu privire la ce a vrut să spună evanghelistul Ioan privitor la relaţia dintre Isus şi Dumnezeul Atotputernic, poţi apela la un alt scriitor biblic pentru informaţii suplimentare. Analizează, de exemplu, ce a scris Matei. El a citat cuvintele lui Isus referitoare la sfârşitul acestui sistem de lucruri: „Cât despre ziua şi ora aceea, nimeni nu le cunoaşte, nici îngerii cerurilor, nici Fiul, ci numai Tatăl“ (Matei 24:36). Cum demonstrează aceste cuvinte că Isus nu este Dumnezeul Atotputernic?Isus spune că Tatăl ştie mai multe lucruri decât Fiul. Însă dacă Isus ar face parte din Dumnezeul Atotputernic, ar şti şi el tot ce ştie Tatăl său. Aşadar, Fiul şi Tatăl nu pot fi egali. Totuşi, unii ar putea spune: „În Isus se îmbinau două naturi. Aici el vorbeşte în calitate de om“. Dar chiar şi aşa, ce putem spune despre spiritul sfânt? Dacă şi el face parte din acelaşi Dumnezeu, de ce nu a spus Isus că şi spiritul ştie ce ştie Tatăl?Pe măsură ce vei studia Biblia, vei găsi multe alte pasaje în legătură cu acest subiect, pasaje care confirmă adevărul despre Tatăl, Fiul şi spiritul sfânt. Psalmul 90:2; Faptele 7:55; Coloseni 1:15.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

free counters